معافیت های مالیاتی

تعداد بازدید: 1452
نویسنده خبر :
منبع :
8 1400 آذر

معافیت های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰

 

سازمان امور مالیاتی بخشنامه معافیت مالیات حقوق و همچنین نرخ مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۰ را به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌  با توجه به مقررات جز 4 بند الف تبصره 12 قانون بودجه سال 1400 کل کشور، سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم در سال 1400 مبلغ 48 میلیون تومان تعیین می‌شود.

 

در معافیت مالیاتی سال 1400 برای حقوق کارمندان برای هرطبقه حقوق میزان مشخصی مالیات در نظر گرفته شده است و برای کارمندانی که حقوق آن ها 4 میلیون تومان میباشد معافیت مالیاتی سال 1400 صئق میکند.

در معافیت مالیاتی سال 1400 برای حقوق کارمندان برای هرطبقه حقوق میزان مشخصی مالیات در نظر گرفته شده است و برای کارمندانی که حقوق آن ها 4 میلیون تومان میباشد معافیت مالیاتی سال 1400 صئق میکند.

حقوق بالای 4 میلیون تومان مشمول پراخت مالیات حقوق میشود. برای مثال کارمندی که حقوق او 5 میلیون و یا بیشتر است میزان مالیات بر اساس میزان اضافه تر از 4 میلیون تومان محاسبه میشود.

برای مثال برای حقوق 5 میلیون تومان که 1 میلیون تومان بیشتر از حداقل حقوق است 10% مالیات در نظر گرفته میشود.

این درصد در جدول معافیت مالیاتی سال 1400 که در بالاتر اشاره شده است قرار داده ایم و به طور کلی برای حقوق های بالا تر از 32 میلیون تومان 6.100.000 تومان + 100.000 تومان + ۳۵% مازاد بر ۳۲ میلیون تومان به عنوان مالیات حقوق باید پرداخت شود.

 

مواردی که از حقوق و دستمزد و مزایای کارگران نباید مالیات کسر شود، به شرح زیر است.

  • سنوات پایان خدمت
  • خسارت اخراج و بازخرید خدمت
  • حق سنوات
  • حقوق ایام مرخصی استفاده نشده
  • هزینه سفر و فوق العاده مسافرت مربوط به شغل
  • مسکن واگذاری در محل کارگاه یا کارخانه و خانه های ارزان قیمت سازمانی محل کارخانه یا خارج از آن
  • مبالغ حاصل از بیمه جبران خسارت بدنی ومعالجه و امثال آن
  • عیدی و پاداش پایان سال تا سقف یک دوازدهم معافیت مالیاتی سالانه
  • منازل سازمانی در اختیار ماموران کشوری
  • مزایای غیرنقدی پرداختی به کارکنان تا سقف دو دوازدهم معافیت مالیاتی سالانه مبلغ معادل اقلام
  • مبالغ پرداختی از جانب کارفرما برای معالجه کارکنان یا افراد تحت تکلف آنان که به پزشک یا بیمارستان پرداخت می نماید، می بایست اسناد و مدارک پزشکی ارائه شود.

ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم

تا میزان شصت برابر حداقل حقوق مبنای جدول حقوق موضوع ماده (۱) قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت -مصوب ۱۳۷۰-‌درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق کلیه حقوق‌ بگیران از جمله کارگران مشمول قانون کار از یک یا چند منبع، از پرداخت مالیات معاف می‌شود.

تبصره ۱

  • مالیات اضافه‌ کاری برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ و کارگران مشمول قانون کار یکسان محاسبه و دریافت می‌گردد.
  • میزان اضافه کار قابل محاسبه برای کارگران مشمول قانون کار بیش از پنجاه درصد
    (۵۰%) ساعات کار روزانه نخواهد بود.

‌تبصره ۲

  • بیست و پنج درصد (۲۵%) مالیات حقوق، تا مبلغ دوازده برابر حداکثر حقوق موضوع ماده (۸) لایحه قانونی مربوط به حداکثر و حداقل‌حقوق مستخدمین شاغل و بازنشسته و آماده به خدمت -‌مصوب ۱۳۵۸.۲.۴ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران- در سال علاوه بر اعمال معافیت‌ موضوع این ماده بخشوده می‌شود و نسبت به مازاد آن،مالیات بر اساس نرخ های مقرر در ماده (۱۳۱) اصلاحی قانون مالیات های مستقیم-مصوب۱۳۷۱-محاسبه می‌شود. این بخشودگی مانع استفاده از بخشودگی مقرر در ماده (۹۲) قانون یاد شده نیست(این قانون از تاریخ ۱۳۷۶.۱.۱ لازم‌ الاجراست، تاریخ تصویب ۱۳۷۵.۱۲.۱۹، ‌تاریخ تایید شورای نگهبان ۱۳۷۵.۱۲.۲۶)

معافیت مالیاتی صاحبان املاک اجاری ۱۴۰۰

مالیات بر درآمد اجاره املاک دو نوع می باشد، اجاره دست اول (مالیاتی است که به درآمد املاک و مستغلاتی که از طرف مالک به اجاره واگذار می شود تعلق می گیرد.) و اجاره دست دوم (زمانی است که مستاجر محل مورد اجاره را به غیر به اجاره واگذار نماید.)

بر اساس این قانون برای محاسبه مالیات بر اجاره از کل مبلغ مال الاجاره چه نقدی چه غیر نقدی باید ۲۵ درصد کسر شود. کسر این مبلغ برای هزینه ها و استهلاک و همچنین تعهداتی است که مالک نسبت به ملک مورد اجاره داده است. در اصل این مبلغ همان مقدار معافیت مالیاتی اجاره املاک می باشد.

مالکین باید تا پایان ۳۱ تیر ماه هرسال اظهارنامه مالیاتی خود را به سازمان امورمالیاتی ارائه دهند.

معافیت های مالیات بر درآمد اجاره املاک

قرار دادن معافیت های مالیاتی به جهت تشویق صاحبان ملک برای اجاره دادن ملک هایشان می باشد. همچنین این معافیت ها راهکاری برای کاهش هزینه های رهن و اجاره و بهبود بازار مسکن در نظر گرفته شده است که شامل ۷ مورد است.

  1. معافیت زیر بنا:این معافیت برای ملک هاییست که کمتر از ۱۵۰ متر در تهران و کمتر از ۲۰۰ متر در شهرستان ها میباشد.
  2. معافیت خانوادگی:برای زمانی است که یک واحد از ملک تان را به یکی از نزدیکان درجه یک مانند پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر، فرزند، اجداد و افراد تحت تکفل خود بدهید، آن ملک معاف از پرداخت مالیات می باشد. البته این نکته هم  لازم است بدانید که طبق این قانون تنها می توانید یک واحد را به هر یک از نزدیکان بدهید و اگر به فرزندتان دو واحد بدهید، یکی از ملک ها  حتما شامل پرداخت مالیات می شود ولی دیگری معاف از مالیات است.
  3. میراث فرهنگی:اگر ملکی که در آثار ملی ایران ثبت شده باشد در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دهید به طور کلی از مالیات نقل و انتقال معاف می باشد. ولی اگر مالکیت این ملک به صورت شخصی باشد، موظف به پرداخت مالیاتی به میزان حداقل ۵۰ درصد خواهید بود.
  4. معافیت در زمان تخلیه:هنگام  فروش ملکی اگر زمان تخلیه آن در سند ذکر شده باشد آن ملک تا ۶ ماه از پرداخت مالیات بر درآمد اجاره معاف است تا زمان کافی برای تخلیه ملک توسط صاحب قبلی وجود داشته باشد.
  5. معافیت اشتراکی دریافت و پرداخت اجاره:به طور مثال اگر شخصی خودش صاحب ملکی باشد که آن را اجاره داده  است و خودش در منزل دیگری به صورت اجاره در حال زندگی باشد، زمان پرداخت مالیات نیازی به پرداخت اجاره کل واحد نیست و تنها باید مالیات تفاوت مبلغ اجاره دو ملک را پرداخت کند.
  6. نوسازی ساختمان شامل پرداخت مالیات نمی شوداگر برای بازسازی، نوسازی و یا خسارت و غرامت ساخت ملکی مبالغی از سازمان ها و نهادهای دولتی و نیمه دولتی برای پرداخت هزینه ها دریافت شود، شامل پرداخت مالیات نمی شود.
  7. فقط اجاره راه درآمد باشد،افرادی که تنها راه درآمدشان دریافت اجاره است از پرداخت مالیات معاف هستند. البته که برای این معافیت مالیاتی سقف مشخصی وجود دارد و اگر مبلغ اجاره بیشتر از سقف معافیت باشد صاحب ملک باید مالیات اجاره مازاد بر سقف تعیین شده را پرداخت کند. از طرفی اگر ثابت شود که دریافت اجاره تنها منبع درآمدی شخص نبوده، برایش جریمه در نظر گرفته می شود.

معافیت صاحبان مشاغل در سال ۱۴۰۰ (ماده ۱۰۱ قانون مالیات های مستقیم)

مطابق این ماده هر ساله مبلغی به عنوان سقف معافیت مالیاتی مشاغل در بودجه سالانه کل کشور تعیین می‌شود. این مبلغ برای سال ۱۴۰۰، ۳۶ میلیون تومان است.

در تعیین مالیات بر درآمد مشاغل، اول این معافیت سالانه از درآمد کل سال شخص کسر می‌شود؛ سپس باقی مانده طبق نرخ ماده ۱۳۱ شامل مالیات می‌شود.

ماده ۱۰۱

درآمد سالانه مشمول مالیات مودیان موضوع این فصل که اظهارنامه مالیاتی خود را طبق مقررات این فصل در موعد مقرر تسلیم کرده‌اند تا ‌میزان معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون از پرداخت مالیات معاف و مازاد آن به نرخ­ های مذکور در ماده (۱۳۱) این قانون مشمول مالیات خواهد بود. ‌شرط تسلیم اظهارنامه برای استفاده از معافیت فوق نسبت به عملکرد سال ۱۳۸۲ به بعد جاری است.

شروط دریافت معافیت سالانه مالیات مشاغل

  1. دریافت معافیت مالیات مشاغل ارسال اظهارنامه مالیات مشاغل برای آن سال است. این شرط از سال ۱۳۸۲ وضع شده است و درصورتی که بدون ارسال اظهارنامه مالیاتی یک واحد شغلی رسیدگی مالیاتی شود در محاسبه مالیات، بدون کسر معافیت تمام درآمد تشخیص داده شده مشمول مالیات خواهد شد.
  2. دریافت معافیت مالیات مشاغل راه اندازی و استفاده از صندوق فروشگاهی توسط مشاغلی است که طی فراخوان‌های سازمان امور مالیاتی موظف به انجام این امر شده اند.

توجه داشته باشید حتی در مشاغل مشارکتی در صورتی که یکی از شرکا اظهارنامه ارسال نکرده باشد به آن شریک معافیت سالانه مشاغل تعلق نمی‌گیرد.

حداکثر تعداد معافیت سالانه مالیاتی مشاغل

هر شخص با یک کد ملی یک معافیت سالانه مالیات اشخاص حقیقی دریافت خواهد کرد، حتی اگر چند مغازه و واحد شغلی داشته باشد حداکثر به مبلغ یک معافیت استفاده خواهد کرد. به عنوان مثال اگر شخصی ۴ مغازه داشته باشد میتواند در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۶ میلیون تومان معافیت سالانه را برای هر کدام از واحدها به دلخواه استفاده کند یا به ترتیب دلخواه ۳۶ میلیون تومان را بین مغازه های خود تقسیم کند.

از طرفی در یک واحد شغلی مشارکتی که چند شریک دارد مطابق قانون حداکثر از ۲ معافیت سالانه می‌توان استفاده کرد. به عنوان مثال در یک مغازه با ۵ شریک در سال ۱۴۰۰ حداکثر از ۲ معافیت مالیاتی سالانه مشاغل یعنی ۷۲ میلیون تومان می توان استفاده کرد.

مشاغل معاف از مالیات

  • فعالیت‌های تولیدی و معدنی
  • بخش کشاورزی، روستایی و عشایری
  • بخش آموزشی و تربیتی و ورزشی
  • بیمه عمر
  • هزینه‌های درمانی
  • سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی
  • بخش صادارتی
  • فرش و صنایع دستی
  • بورس
  • متفرقه

بر اساس ماده ۵۷ قانون مالیات های مستقیم، شخصی که هیچ منبع درآمدی به غیر از اجاره ملک ندارد. به میزان ماده ۸۴ این قانون از پرداخت مالیات مشمول شده، معاف می باشد و مازاد آن بر اساس قانون تعیین می شود؛ البته باید این موضوع را به اداره امور مالیاتی ثابت کند.

همچنین میزان این معافیت، هر ساله بر اساس قانون بودجه سنواتی مشخص می شود؛ ولی مشمولین این ماده، باید اظهارنامه مالیاتی خود را تهیه کنند و به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند و اعلام کنند که هیچ درآمد دیگری ندارند. دقت داشته باشید که حقوق بازنشستگی، وظیفه دریافتی، جوایز و سود سپرده بانکی جز درآمد محسوب نمی شود.


توجه به رويکرد دولت به جايگزيني جذب درآمد از طريق ماليات به جاي فروش نفت که البته رويکرد درست و به جايي نيز هست، بحث تشخيص ماليات و پرداخت آن هم براي دولت به عنوان طلبکار از شرکتها و فروشگاه‏ها و هم براي فروشگاه ها و شرکتها بعنوان بدهکار در اين خصوص از اهميت بسزايي برخوردارست اما نکته اي که قانون گذار به حق آن را ديده است و در نظر گرفته است اين است که بعضي از واحدهاي تجاري کشور هم بدليل شرايط اقتصادي نيازمند حمايت هستند و هم رشد آنها به نفع رشد جامعه و اثر بخشي در بحث توليد ناخالص ملي شده و در نهايت پيشرفت کشور را موجب مي شوند . در همين راستا بازنگري در قانون ماليات‏هاي مستقيم با هدف افزايش عدالت در نظام مالياتي کشور و کاهش اتکاي بودجه دولت به عوايد حاصل از صادرات نفت و افزايش درآمدهاي مالياتي تدوين گرديد و تمهيدات ويژه‏اي براي دهک‏هاي مختلف درآمدي در نظر گرفته شده است که بسياري از افراد با درآمد کم بر اساس مفاد لايحه از پرداخت ماليات معاف مي‏شوند و يا ماليات کمتري پرداخت نمايند و جهت افزايش مشارکت رضايت‏مندي جامعه درپرداخت ماليات، شفاف سازي مبادلات اقتصادي، توسعه سيستم اطلاعات مالياتي، کاهش نرخ‏هاي مالياتي و بعضا افزايش معافيت‏هاي مالياتي از طريق گسترش پايه‏هاي مالياتي، جلوگيري از فرار مالياتي و توسعه اقتصادي کشور به ويژه مناطق کم توسعه ، موارد مرتبط با معافيت‏ها مورد بازنگري قرار گرفت.در ذيل به اختصار مي‏توان برخي از مواردي که بر اساس قانون جديد معافيت مالياتي در نظر گرفته شده اشاره کرد . طبق ماده 132 درآمد ابرازي ناشي از فعاليت‌هاي ‌توليدي و معدني اشخاص حقوقي غيردولتي در واحدهاي توليدي يا معدني که از تاريخ اجراي اين ماده از طرف‌ وزارتخانه‌هاي ذي‌ربط براي آنها پروانه بهره‌برداري صادر يا قرارداد استخراج و فروش منعقد مي‌شود و همچنين درآمدهاي خدماتي بيمارستان‌ها، هتلها و مراکز اقامتي گردشگري اشخاص يادشده که از تاريخ مذکور از طرف مراجع قانوني ذي‌ربط براي آنها پروانه بهره‌برداري يا مجوز صادر مي‌شود، از تاريخ شروع بهره‌برداري يا استخراج يا فعاليت به مدت پنج‌سال و در مناطق کمترتوسعه‌يافته به مدت ده‌سال با نرخ صفر مشمول ماليات مي‌باشد . منظور از ماليات با نرخ صفر روشي است که مؤديان مشمول آن مکلف به تسليم اظهارنامه، دفاتر قانوني، اسناد و مدارک حسابداري حسب مورد، براي درآمدهاي خود به ترتيب مقرر در اين قانون و در مواعد مشخص‌شده به سازمان امور مالياتي کشور مي‌باشند و سازمان مذکور نيز مکلف به بررسي اظهارنامه و تعيين درآمد مشمول ماليات مؤديان براساس مستندات، مدارک و اظهارنامه مذکور است و پس از تعيين درآمد مشمول ماليات مؤديان، ماليات آنها با نرخ صفر محاسبه مي‌شود . شرط برخورداري از هرگونه معافيت مالياتي براي اشخاص حقيقي و حقوقي فعال در مناطق آزاد و ساير مناطق کشور تسليم اظهارنامه مالياتي در موقع مقرر قانوني است. اظهارنامه مالياتي اشخاص حقوقي شامل ترازنامه و حساب سود و زيان طبق نمونه‌اي است که توسط سازمان امور مالياتي تهيه مي‌شود . به منظور تشويق و افزايش سرمايه‌گذاري‌هاي اقتصادي در واحدهاي موضوع اين ماده علاوه بر دوره حمايت از طريق ماليات با نرخ صفر حسب مورد، سرمايه‌گذاري در مناطق کمترتوسعه‌يافته و ساير مناطق به شرح زير مورد حمايت قرار مي‌گيرد.در مناطق کمتر توسعه يافته ماليات سالهاي بعد از دوره محاسبه ماليات با نرخ صفر مذکور در صدر اين ماده تا زماني که جمع درآمد مشمول ماليات واحد به دوبرابر سرمايه ثبت و پرداخت‌شده برسد، با نرخ صفر محاسبه مي‌شود و بعد از آن، ماليات متعلقه با نرخهاي مقرر در ماده(105) اين قانون و تبصره‌هاي آن محاسبه و دريافت مي‌شود معادل هزينه‌هاي تحقيقاتي و پژوهشي اشخاص حقوقي خصوصي و تعاوني در واحدهاي توليدي و صنعتي داراي پروانه بهره‌برداري از وزارتخانه‌هاي ذي‌ربط که در قالب قرارداد منعقده با دانشگاهها يا مراکز پژوهشي و آموزش عالي داراي مجوز قطعي از وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشکي که در چهارچوب نقشه جامع علمي کشور انجام مي‌شود، مشروط بر اينکه گزارش پيشرفت سالانه آن به‌تصويب شوراي پژوهشي دانشگاهها و يا مراکز تحقيقاتي مربوطه برسد و ناخالص درآمد ابرازي حاصل از فعاليت‌هاي توليدي و معدني آنها کمتر از پنج‌ميليارد (5.000.000.000)ريال نباشد، حداکثر به ميزان ده‌درصد(10%) ماليات ابرازي سال انجام هزينه مذکور بخشوده مي‌شود و معادل مبلغ منظور شده به حساب ماليات اشخاص مذکور، به عنوان هزينه قابل قبول مالياتي پذيرفته نخواهد شد دستورالعمل اجرائي اين بند با پيشنهاد سازمان امور مالياتي کشور به‌تصويب وزراي امور اقتصادي و دارايي، صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مي‌رسد و کليه معافيت‌هاي مالياتي و محاسبه با نرخ صفر مالياتي مازاد بر قوانين موجود مذکور در اين ماده از ابتداي سال 1395 اجراء مي‌شود وآيين‌نامه اجرائي موضوع اين ماده و بندهاي آن حداکثر ظرف مدت شش‌ماه پس از ابلاغ قانون توسط وزارتخانه‌هاي امور اقتصادي و دارايي و صنعت، معدن و تجارت با همکاري سازمان امور مالياتي کشور تهيه مي‌شود و به‌تصويب هيأت‌وزيران مي‌رسد .


 

مقالات مرتبط

نظراتــــ

تشریفات میزبان - گالری تصاویر