صورت معاملات فصلی و مزایای آن برای مودیان

تعداد بازدید: 553
نویسنده خبر :
منبع :
8 1400 آذر

به‌تمامی خریدوفروش‌هایی که مؤدی (حقیقی و حقوقی) در مدت‌زمان معین انجام می‌دهد معاملات فصلی گفته می‌شود. در حقیقت همان‌گونه که از نام آن پیداست، این مدت‌زمان معین به‌صورت سه‌ماهه بوده و آغاز هر فصل خورشیدی، آغاز دوره سه‌ماهه است. که در این دوره‌های سه‌ماهه مؤدی فهرست تمامی مبادلات خود را به همراه اطلاعات طرف معامله و دیگر اطلاعات موردنیاز به سازمان امور مالیاتی تقدیم می‌کند.
ارسال صحیح و به موقع فهرست معاملات فصلی هم می تواند از جریمه شدن عدم ارسال صورت معاملات فصلی جلوگیری کند. هم یکی از عوامل مهم در ارتقای سلامت اقتصاد هر کشوری، اعتماد آحاد مردم به نظام اقتصادی و پیرو آن ترغیب افراد برای حضور فعال در فضای اقتصادی کشور خواهد بود.
ارائه فهرست معاملات فصلی نه تنها موجب نظم و انضباط مالی و شفافیت اقتصادی خواهد شد بلکه رقابتی سالم و مطلوب در فعالیت های اقتصادی ایجاد می کند که این امر از بروز فعالیت های سودجویانه جلوگیری می کند و اعتماد و یقین، جایگزین بدبینی و سلب اطمینان می گردد. هم چنین دستاورد دیگر این امر اجرای بی قید و شرط عدالت درباره همه فعالان اقتصادی می باشد.
از آنجایی که یکی از مهم ترین اهداف سازمان امور مالیاتی کشور، تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمات مطلوب و بهینه به مودیان مالیاتی است، این سازمان اقدامات متعددی را برای نیل به این هدف انجام داده است. از جمله این اقدامات می توان به تسهیلات و امکانات ارسال الکترونیکی صورت های معاملات فصلی، در راستای اجرای ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم، اشاره کرد.
از سوی دیگر اجرای ماده ۱۶۹ فضای رقابتی سالمی را در بازار کسب و کار جامعه حاکم خواهد کرد و سد ایمنی در برابر پولشویی، رانت خواری و رشوه بوده و با فرار مالیاتی مبارزه می کند و هرگونه شبهه و تردید در میان صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان را خنثی کرده و توزیع عادلانه ثروت در میان آحاد جامعه را به همراه دارد.
سامانه‌ الکترونیکی جهت ارسال صورت معاملات فصلی مزایای بی‌شماری دارد که عبارتند از: 1- فراهم کردن خدمات الکترونیکی مالیاتی و انجام کلیه امور مربوط به ارسال صورت معاملات بدون نیاز مراجعه مودیان به واحدهای مالیاتی.2-صرفه جویی در وقت و هزینه ها.3-کاهش یافتن و نزدیک به صفر شدن ضریب خطا در هنگام وارد کردن اطلاعات به دلیل حذف اپراتور ثبت اطلاعات.4-کاهش سفرهای درون شهری، به بیان دیگر، ثبت الکترونیکی معاملات این امکان را برای مودیان فراهم کرده است که در هر ساعت از شبانه روز بتوانند، در منزل یا محیط کار، اطلاعات و صورتحساب ریز خرید و فروش خود را بدون اشتباه و با اطمینان وارد سامانه نمایند.
افزون بر موارد ذکر شده، به‌کارگیری ابزارهای نوین الکترونیکی، امکان تسهیل فرایند پرداخت مالیات و ایجاد شفافیت بیشتر در فعالیت‌های اقتصادی را فراهم می‌کند که موجب کاهش خطای انسانی و از سوی دیگر کاهش مراجعات حضوری مودیان به ادارات و ارتباطات چهره به چهره آنها و ممیزان را به دنبال داشته باشد، این امر سبب می‌شود تا روند دادوستدها و معاملات به منظور وصول مالیات از آنها مشخص شده و در نهایت با بررسی دقیق کارشناسان سازمان امور مالیاتی، میزان درآمدهای مشمول پرداخت مالیات، برآورد گردد.
در نهایت می توان گفت که اکنون که سازمان امور مالیاتی، در راستای اجرای سیاست های دولت مبنی بر توسعه خدمات الکترونیک و با پیاده سازی طرح جامع مالیاتی به منظور تشویق و توسعه خوداظهاری مالیات بر پایه احترام و اعتماد متقابل یک گام مثبت برداشته، امید است که عملیات ارسال الکترونیکی اطلاعات مودیان در اجرایی کردن دستورالعمل های موضوع ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، بستر مناسبی را برای بهره مندی هرچه بیشتر مردم، از این نوع خدمات و امکانات رفاهی، بیش از پیش فراهم نماید و متقابلا مردم نیز به این سیستم، بیش از گذشته اعتماد نموده و دولت را در گذر از شرایط دشوار اقتصادی کنونی بیشتر همراهی نمایند.

مقالات مرتبط

نظراتــــ

تشریفات میزبان - گالری تصاویر