پلمپ دفاتر قانونی

  شرکت خدمات مالی دقت پردازان حسابگران شیراز

راهنمای پلمپ دفاتر قانونی شرکت

پلمپ دفاتر قانونی شرکت از جمله موارد مهمی می باشد که شرکت ها و تجار باید قبل از شروع هر سال مالی به آن توجه داشته باشند. مطابق قانون تجارت هر تاجری به جز کسبه باید پلمپ دفاتر خودش را قبل از آغاز سال مالی جدید که از اول فروردین همان سال تا 29 اسفند می باشد را اخذ کنند.

دفاتر پلمپ برای ارائه به اداره مالیات باید هر سال اخذ شوند و همه صورت های مالی شرکت از فاکتورهای خرید تا فروش و مبلغ قراردادهای صورت گرفته، هزینه ها و درآمدها و سود مالیانه باید در این دفاتر قید گردد.

داشتن پلمپ دفاتر برای شرکت های تجاری اجباری می باشد. مطابق همین امر چنانچه شرکتی دفاتر پلمپ خود را در وقت تعیین شده اخذ نکند باید جریمه را پرداخت کند توجه داشته باشید که این جریمه بخشودگی ندارد و مستلزم پرداخت آن در اداره مالیات هستید. 

همه اشخاص شامل از اشخاص حقیقی و حقوقی بعد از آن که شرکت خود را به ثبت رساندند، به منظور ثبت درآمد و هزینه های خود نیاز به دفاتر پلمپ دارند.

دفاتر پلمپ به صورت روزنامه و دفتر کل بوده که با در نظر داشتن کارکرد آن ها به تعداد مشخص 50-100 و 150 برگی تقسیم شده و ارائه می شوند.  

زمان پلمپ دفاتر 1400 و 1401

همانطور که میدانید ارائه پلمپ دفاتر تجاری را باید در پایان هرسال مالی به اداره مالیات ارائه دهید و در صورت عدم ارائه آن از سوی این اداره مستلزم پرداخت جریمه می شوید.

بدین ترتیب مهلت ارائه پلمپ دفاتر سال 1400 تا پایان ماه اسفند به صورت سالانه بوده که امروزه به دلیل پاندمی کرونا امکان تمدید مهلت آن نیز می باشد ، ولی نباید این موضوع باعث شود که شما ارائه پلمپ دفاتر را به روزهای پایانی سال موکول کنید .

از این رو مجتمع حقوقی و ثبتی ایلیا در کم ترین زمان و با بهره مندی از تیم متخصص حقوقی خود پلمپ دفاتر شما را درزمان مشخص شده ارائه دهد تا خیالتان از این بابت آسوده شود.

 

ثبت نام پلمپ دفاتر 1400

دفاتر تجاری باید به صورت سالانه تکمیل وارائه اداره مالیات شوند. در این زمان جهت انجام امور مربوط به پلمپ دفاتر هر ساله باید تا پایان اسفند ماه آن را ارائه کنید.

برای درک بهتر مثالی را بازگو میکنیم به عنوان مثال اگر دفاتر سال ۱۴۰۰ را تنظیم کرده اید باید آن را تا انتهای اسفندماه ۱۴۰۰ پلمپ شده و حسابرسی شده ارائه دهید.

پیشنهاد مقرون به صرفه ما برای رسیدگی به پرونده پلمپ دفاتر شما این است که همانطور که د جریان امور حقوقی و ثبتی هستید در پایان سال مالی به دلیل شلوغی و بیشتر شدن حجم کاری ، حتماً در اسرع وقت برای انجام اقدام کنید که با این کار با خیالی آسوده به پلمپ دفاتر حقوقی خود رسیدگی می کنید و مشمول جریمه نمی شوید. 

پلمپ دفاتر چیست ؟

از اولین اقداماتی که باید پس از ثبت شرکت انجام پذیرد ثبت نام برای اخذ دفاتر پلمپ است این دفاتر برای وارد کردن تمامی هزینه ها و درآمدهای روزانه، هفتگی، ماهیانه و سالیانه است و هر شخصیت حقیقی و حقوقی پس از ثبت شرکت و شروع فعالیت اقتصادی باید آن را اخذ نماید.

هر سال یک بار این دفاتر توسط اداره دارایی برای شما ارسال می شود این دفاتر به صورت پلمپ شده هستند و در صورت فعالیت باید تمامی اقدامات خود را در آن درج نمایید و اگر فعالیتی نداشته باشید باید به شکل پلمپ شده آن را بعد از اتمام سال مالی به اداره مالیات ارسال نمایید.

منظور از دفاتر قانونی، دفاتری می باشند که مورد تایید سازمان امور مالیاتی می باشد و بر اساس مقررات و قوانین ماده های 11 و 12 قانون تجارت در اداره ثبت اسناد و دفاتر مشاغل از جانب اداره های امور اقتصادی و دارایی پلمپ می شوند.

 

پیگیری پلمپ دفاتر 1400

در صورتی که می خواهید دفاتر پلمپ درخواست کنید ابتدا باید در سایت اداره دارایی ثبت نام نمایید اشخاص حقوقی زمانی می تواند ثبت نام کنند که شماره ثبت شرکت آن ها را دریافت کرده باشند و اشخاص حقیقی بعد از ثبت نام کد اقتصادی لازم است بدانند هر سال مالی یک دفتر پلمپ باید اخذ شود و یک سال زودتر دفاتر اخذ می شوند .

به طور مثال اگر می خواهید دفاتر پلمپ سال 1401 را بگیرید باید در سال 1400 اقدام نمایید. این را در نظر داشته باشید که پلمپ دفاتر تجاری باید کاملاً قانونی انجام شود و برای این امر از آغاز سال مالی هرسال تا سال بعد حدوداً تا تیرماه سال بعد مهلت ارائه گزارشات مالی را دارا می باشید. 

 

سامانه پلمپ دفاتر قانونی سال 1401

همانطور که تا این بخش مقاله توضیحات مربوط به ثبت پلمپ دفاتر به شما ارائه داده شد باید بدانید اخذ پلمپ دفاتر لازم است و برای ثبت نام کافی است به سایت اداره ثبت شرکتها مراجعه نمایید و در بخش پلمپ دفاتر ثبت نام کنید.

برای ثبت درخواست پلمپ دفاتر می توانید به پایگاه اینترنتی http://irsherkat.ssaa.ir  به قسمت پلمپ دفاتر تجاری مراجعه کنید.

 

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پلمپ دفاتر 1401

الف- اشخاص حقیقی

  1. ارائه رونوشت کارت ملی متقاضی.
  2. ارائه رونوشت پروانه کسب و یا مجوز فعالیت کسب.

ب- اشخاص حقوقی

  1. ارائه رونوشت کارت ملی مدیر عامل و مهر شرکت.
  2. ارائه رونوشت روزنامه تاسیس شرکت.
  3. ارائه رونوشت آخرین تغییرات ثبتی شرکت در روزنامه رسمی در صورتی که تغییراتی صورت گرفته است.
  4. ارائه وکالتنامه یا معرفی نامه برای نماینده چنانچه وکیل یا نماینده برای پلمپ دفاتر معرفی شده باشند.

 

مراحل اخذ پلمپ دفاتر 1400

  1. تماس با کارشناسان و عقد قرارداد اخذ دفاتر پلمپ
  2. تحویل مدارک شناسایی کارت ملی و شناسنامه مدیرعامل و کپی روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت به همراه مهر شرکت 
  3. ثبت سامانه ای پلمپ دفاتر برای شما توسط کارشناسان ما

 

 دفاتر قانونی شرکت ها

ثبت دفاتر قانونی یکی از نخستین اقداماتی می باشد که باید بعد از ثبت شرکت انجام دهید. این اقدام باید حتماً انجام شود و فرقی هم نمی کند که شرکت فعال است و یا غیرفعال در هر صورت باید جهت ثبت دفاتر قانونی اقدام کنید.

دفاتر قانونی دفاتر می باشند که جهت تعیین نمودن فعالیت های مالی سالیانه شرکت ها و بازرگانان به صورت اجباری در نظر گرفته می شود هم چنین به دفاتر قانونی دفاتر تجاری هم می گویند. دفاتر قانونی یا همان دفاتر تجاری انواع گوناگونی دارد که در زیر به توضیحاتی درباره هر کدام از آن ها می پردازیم:

الف) دفاتر رسمی :

 مطابق قانون تجارت 4 نوع دفاتر قانونی وجود دارد که مشمول مواردی به شرح ذیل می باشد:

  •  دفتر روزنامه.
  • دفتر کل.
  • دفتر دارایی.
  • دفتر کپیه.

 دفتر روزنامه

دفتر روزنامه یکی از مهم ترین دفاتر قانونی می باشد که جهت دفاتر پلمپ به آن نیاز داریم، هر بازرگانی باید هر روز همه مطالبات،بدهی ها، مبادله های تجاری و همچنین معامله هایی که مرتبط با اسناد بازرگانی اعم از خرید، فروش، ضمانت و پشت نویسی می باشد را در آن ذکر کند.

همچنین باید همه واردات و صادرات بازرگانی و هم چنین هزینه هایی که برای خرج و مخارج شخصی خود برای رسیدگی به امور را هم در آن ذکر کند.

خود دفتر روزنامه شامل دو نوع به شرح ذیل می باشد:

الف) دفتر روزنامه عمومی

همه ی مبادله ها و امور مالی بازرگانی و شرکت ها در دفتر عمومی ثبت می شود.

ب) دفتر روزنامه اختصاصی

به دفتری که جهت جداسازی نوع معامله استفاده می شود دفتر اختصاصی گفته می شود. به عنوان مثال دفتر روزنامه جهت امور مالی خرید، دفتر روزنامه جهت امور مالی فروش، دفتر روزنامه جهت پرداخت های نقدی، دفتر روزنامه جهت دریافتی های غیر نقدی و.... مورد استفاده قرار می گیرد.

2.دفتر کل

 یکی دیگر از دفاتری که جهت پلمپ دفاتر تجاری با آن سر و کار داریم دفتر کل است و این دفتر، دفتری است که تمام عملیات مالی ثبت شده در دفتر روزنامه به آن منتقل می شود. دفتر کل این قابلیت را دارد که با توجه به نحوه نگارش آن شما می توانید صورت های مالی و مانده حساب را از آن بدست آورید.

به منظور هر حسابی به صورت جداگانه در دفتر کل یک روزنامه وجود دارد و هر بازرگانی باید همه معامله های خود را حداقل یکبار از دفتر روزنامه استخراج نماید و با مشخص نمودن اینکه به کدام نوع از معامله هایی که در طی هفته انجام داده است مربوط می باشد در صفحه مخصوص به آن در دفتر کل به صورت خلاصه درج نماید.

3.دفتر دارایی

دفتر دارایی دفتری می باشد که هر بازرگان باید هر سال فهرست کاملی از همه دارایی های منقول و غیرمنقول، بدهی ها و مطالبه های سال گذشته خود را به صورت جزبه جز و با ترتیب خاص در آن درج نماید و آن را به امضا برساند . جهت انجام این امر حداکثر تا 15 فروردین سال بعد زمان دارد.

4.دفتر کپیه

دفتری می باشد که هر بازرگانی باید همه مخابرات، مراسلات و همچنین کلیه صورتحساب هایی که صادر می نماید را با رعایت تاریخ در آن ثبت نماید.

هم چنین تاجر باید کلیه نامه ها و مخابرات و صورتحساب های وارده خود را به ترتیب تاریخ ورود آن ها مرتب کند و در لفاف مخصوصی ضبط و نگهداری نماید.

 

مهلت پلمپ دفاتر

مطابق ماده 6 قانون تجارت همه اشخاص اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی بعد از ثبت شرکت به منظور اظهار هزینه ها و درآمدهای خود به نیاز به دفاتر پلمپ دارند.

دفاتر پلمپ به صورت دفتر کل و روزنامه هستند که مطابق کارکرد 50-100-150 برگی می باشند. کلیه شرکت ها چنانچه کارکردی داشته باشند به منظور مشخص نمودن عملکرد مالی خود وظیفه دارند این دفاتر را کامل کنند.

در صورتی که دفاتر پلمپ را اخذ نکنند سبب علی الراس شدن شرکت می گردد. چنانچه شرکت فعالیتی هم نداشته باشد به منظور ابلاغ عدم فعالیت خود به دارایی، باید دفاتر پلمپ شده خود را به صورت سفید و یا خالی به حوزه دارایی شرکت ارائه دهند.

چنانچه تمایل دارید برای ثبت نام دفاتر قانونی اقدام کنید می توانید به پایگاه اینترنتی http://irsherkat.ssaa.ir  مراجعه کنید و درخواست دفاتر قانونی خود را ثبت کنید.

 

مهلت پلمپ دفاتر 1400

همانطور که میدانید مهلت تشکیل پرونده های مالیاتی تا پایاین سال مالی یعنی تیرماه سال بعد می باشد و عزیزانی که تا کنون اقدام به ثبت پلمپ دفاتر 1400 خود نکرده اند تنها تا پایان تیرماه مهلت برای ارائه اظهارنامه خود دارند .

 

سامانه پلمپ دفاتر تجاری

نخستین اقدام برای تقاضای پلمپ دفاتر، رجوع نمودن به سامانه ثبت دفتر قانونی اداره ثبت شرکتها به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir (قسمت پلمپ دفاتر تجاری) می باشد. چنانچه متقاضی پلمپ دفاتر، شخص حقوقی که در اداره ثبت شرکت ها ثبت شده است می باشد از قسمت اطلاعات متقاضی پلمپ دفاتر شرکتها قسمتی مشخص شده که مربوط به شخص حقوقی بوده را انتخاب کنید.

 

کاربرد پلمپ دفاتر تجاری

دریافت کارت بازرگانی : اگر فعال اقتصادی هستید و تا کنون پلمپ دفاتر را انجام ندادید بهتر است از امروز به فکر ان باشید زیرا در صورت عدم داشتن پلمپ دفاتر شما از صادرات و واردات کالاها منع می شوید.

ارائه اظهارنامه مالیاتی : برای ارائه اظهارنامه مالیاتی در شرکت حتما باید دفاتر پلمپ شده و رسیدگی های مالیاتی انجام گیرد . در صورت عدم تسلیم پلمپ دفاتر شرکت های بزرگ باعث تحمیل جریمه های سنگین در این شرکت ها می شود . پس لزوم دفاتر پلمپ تجاری بسیار مهم است.

 

مشمولین ارائه پلمپ دفاتر قانونی 1400

  • کلیه اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده اند .
  • کلیه اشخاص حقیقی دارنده کسب وکار ( گروه اول موضوع آیین نامه اجرایی ماده 95 ق م م )
  • اشخاصی که مجموع فروش آنها و یا 10برابر درآمد آنها طبق برگ قطعی مالیات از سال 91 به بعد بیش از 3 میلیارد تومان بوده است.

در مورد اشخاص حقیقی دارای کسب و کار که خدماتی ارائه می دهند مثل وکلا ، کارشناسان رسمی دادگستری و پزشکان 1.5 میلیارد تومان بیشتر می باشد.

تشکل های قانونی مثل ( انجمن ها ، احزاب ، اتحادیه های صنفی )

اشخاص زیر بدون در نظر گرفتن حجم فعالیتشان مشمول پلمپ دفاتر هستند:

  • دارندگان کارت بازرگانی ( واردکنندگان و صادرکنندگان )
  • صاحبان کارخانه ها و واحدهای تولیدی و بهره برداران معادن دارای جواز تأسیس و پروانه
  • بهره برداری از وزارتخانه ذیربط 
  • صاحبان هتل های سه ستاره و بالاتر
  • صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، کلینیک های تخصصی
  • صاحبان مشاغل صرافی
  • فروشگاه های زنجیره ایی دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذیربط

اخذ دفاتر قانونی 1400

هرگاه شرکتی به ثبت برسد، باید براساس قوانین دفاتری را اتخاذ کنند که در آن هزینه ها و درآمدهای شرکت را به ثبت برساند . اخذ دفاتر کل و تمامی دفاتری که از سوی وزارت دادگستری اجباری در نظر گرفته شده باید برای شرکت اتخاذ شود . دفاتر پلمپ باید توسط نمایندگان اداره ثبت پلمپ شود .

پلمپ دفاتر قانونی سال 1400 از موضوعات مهم به حساب می آید که با نزدیک شدن به آخر سال توجه به آن الزامی است . در صورتی که هنوز برای پلمپ دفتر قانونی و استعلام پلمپ دفاتر شرکت خود اقدام نکرده اید می توانید با کارشناسان حقوقی مجتمع ایلیا تماس گرفته تا امور ثبتی شما را در کم ترین زمان انجام داده و شما را در این راه یاری کنند .

 

نمونه فرم گواهی پلمپ دفاتر

شرکت/خانم/آقا

دفاتر خود را در تاریخ...............تحت شماره..................... در این اداره کل پلمپ نموده است. این گواهی حسب درخواست متقاضی جهت ارائه به ..............................صادر گردیده است.

 

پلمپ دفاتر مالیاتی و تجاری چقدر زمان خواهد برد ؟

دفاتر پلمپ یک روز بیشتر زمان نمی برد و حدوداً یک الی دو ماه طول می کشد که به واسطه ی اداره ی پست به دست موکلین گرامی برسد.

 

عوامل رد دفاتر پلمپ شرکتها

  1. زمانی دفاتر پلمپ ارسال شده رد می شود که دفاتر از پلمپ خارج شده باشد و یا از برگهای آن کم شده باشد.
  2. اگر قرار داد های که بسته اید یکی یا چند تا از آن را ننوشته باشید به هر دلیلی.
  3. پاک کردن نوشته ای که بر روی دفاتر است.
  4. صفحات بیش از حد جای خالی وجود داشته باشد.

شركتها با توجه به قوانین و ضوابط نوع نوشتن و ثبت این دفاتر قانونی ملزم می باشند که همه ی فرآیندهای مالی خود را به ترتیب و پشت سرهم به رشته ی تحریر در بیاورند. در این دفاتر به هیچ عنوان نباید خط خوردگی وجود داشته باشد. پایان سال مالی زمان تسلیم اظهارنامه مالیاتی و دفاتر پلمپ می باشد.

شرکت سهامی خاص به دلیل اینکه تعداد افراد بیشتری در خود دارد و طبیعتاً متن آگهی روزنامه رسمی و کثیرالانتشار آن بیشتر خواهد بود با هزینه ثبت یک شرکت مسئولیت محدود کمی تفاوت دارد و بالاتر است.

 

 

 

نظراتــــ

تشریفات میزبان - گالری تصاویر